Myšlenka na vývoj systému zprostředkovávajícího pomoc pro seniory a další zdravotně či sociálně znevýhodněné skupiny osob vznikla kolem roku 2007 na akademické půdě FBMI ČVUT a 1.LF UK ve spolupráci s doc. Jeřábkem z Centra pro závrativé stavy FN Motol. Okolnostmi, které podpořily tuto úvahu, byly a stále jsou demografické změny, růst průměrného věku dožití nebo například zvyšování kvality života i v pokročilém věku. Téma asistivních technologií sice není natolik atraktivní, aby denně plnilo titulní strany médií, ale přesto na tomto poli dochází k prudkému rozvoji.
Záměrem tedy bylo vyvinout jednoduchou a mechanicky odolnou krabičku – speciální telefon, který bude lidem pomáhat v nouzových situacích – kdykoli a kdekoli. Ať už o pomoc požádají nebo i když z různých důvodů o pomoc nebudou schopni požádat. Taková kouzelná krabička měla mít nejjednodušší možný způsob ovládání – jediné SOS tlačítko, abychom co nejvíce usnadnili použití v nejednoduchých nouzových situacích. Ty mohou být způsobeny náhlými nebo chronickými zdravotními obtížemi, zhoršenou rovnováhou a možnými pády nebo například v důsledku přepadení. Naše řešení není jen o dodávce krabičky, ale především o dodávce komplexní služby. Díky vývoji a neustálenosti terminologie je možné setkat se také s termínem dohledová služba, mobilní dohledová služba nebo služba vzdálené pomoci.
Po dokončení vývoje byl v roce 2010 pro asistenční systém zvolen název Senior Inspect a v rámci pilotních testů jsme se soustředili na vyladění systému tak, aby za všech okolností poskytoval bezpečnou a spolehlivou asistenční službu. V následujících letech jsme navázali úzkou spolupráci s partnery Vodafone, Život 90, Eurocross a Anděl strážný, prezentovali jsme jej v pořadu Den D a spustili pilotní provoz například ve Švédsku, v Dánsku nebo na Slovensku.
Od počátku roku 2015 provozuje asistenční službu pod novou značkou Protectu totožný tým ve společnosti Mobilní asistenční systémy, s.r.o., která se specializuje pouze na provoz a rozvoj asistenčních služeb. Náš obchodní partner Anděl strážný poskytuje asistenční službu v režimu tísňové péče. Za dobu poskytování asistenční služby jsme pomohli stovkám seniorů, nemocným a tělesně postiženým osobám. Navíc díky monitoringu pohybové aktivity máme potvrzený pozitivní dopad samotného užívání asistenční služby na zdravotní stav a fyzickou kondici našich uživatelů.
Budoucnost asistivních technologií spočívá v záměru zlepšovat ergonomii zařízení tak, aby o něm uživatel asistenční služby nevěděl, dokud jej nepotřebuje. A když jej potřebuje, aby byla minimalizována prodleva mezi počátkem nouzové situace a poskytnutím pomoci. V tom bude s jistotou hrát významnou roli zapojení telemedicíny a průběžný monitoring zdravotního stavu.
Více o asistenční službě Protectu.